Nasjonal prøve i engelsk er også en prøve i å lese ukjent tekst – uten hjelp av en voksen. Dagens elever lærer mye engelsk på fritiden og tar denne gratis gull-kompetansen med seg til skolen, ofte uten at den kommer helt til nytte. Til nå har 382 skoler tatt i bruk Readingtest. Mange har grunn til å være godt fornøyd med sine skalapoeng i engelsk.
En klasse kan starte med Readingtest når som helst. Uansett trinn, gir første kartlegging et startbilde. De neste kartleggingene gir info om retning klassen og enkeltelever har. Etter hver kartlegging bør det gjøres noen små grep i ordinær undervisning en har tro på vil bidra til fremgang. Hvis i tvil på hva som kan være nyttig, har lærerveiledningen noen tips. Etter neste kartlegging kan en sjekke hvor nyttig de små grepene var. Hvis en kan se hvem som har hatt fremgang, ser en også hvem som ikke har hatt det.
Readingtest består av tre verktøy – leseprøver, ordkjedetest og diktat. Én test gir ikke alle svar, men tre tester gir et greit grunnlag til å vurdere hva klassen og enkeltelever kan ha nytte av frem mot neste kartlegging. Tre tester gir også lærer mulighet til å se etter positive ting å fortelle elever som synes ting er vanskelig. Å synliggjøre fremgang motiverer og styrker mestringsfølelsen. Lærerveiledning gir tips på hvordan resultater kan tolkes og tiltak som kan være nyttig.
Readingtest er et engangskjøp (ikke et årsabonnement) og sendes ut som pdf. Skolen får rett til å ta ubegrenset antall kopier til eget bruk. Det er lærerveiledning og fasit til alt. Det følger med et regneark som hjelper til med nyttige utregninger og lager ulike samleoversikter.
Skoler trenger tillatelse til å bruke Readingtest, som de får når de bestiller. Lærere som har fått tak i Readingtest fra andre steder, har ikke lov å bruke den på en skole som ikke har ordnet tillatelse. Readingtest ber skoler og lærere respektere dette.
Hvor flink må elever egentlig bli til å lese engelsk?
Det er Udir sine fag-eksperter som bestemmer tekstnivå, tekstmengde og tid på de nasjonale prøvene, ut fra hva de forventer elevene bør klare etter 4 og 7 år på skole. Det er ingen nasjonal prøve 10. trinn. Men en mer underforstått forventning til 10. trinn ligger i at Udir har bestemt Vg1 engelsk er obligatorisk og ett av seks fag som gir generell studiekompetanse til høyere utdanning, hvis bestått. Readingtest har justert kartleggingen helhetlig for 1. til 10. trinn og bruker Udir sine forventninger som rettesnor.
Engelsk = Norsk
Det kan være greit å huske at norsk skole i alle år har brukt mye av kompetansen fra norskfaget til å planlegge og gjennomføre engelskfaget. Alt som forskning sier er lurt å gjøre i norsk, gjelder jevnt over også i engelsk: Det er en fordel å forstå det meste av en tekst, avkode ord lettere for hvert år og ha en økende god lesehastighet. Det er viktig i både engelsk og norsk å fange opp dem som ikke har fremgang. Lærere trenger derfor ikke finne opp kruttet på nytt når de skal vurdere leseferdigheter i engelsk, men bruke mye av kruttet fra lærerskolen og egen erfaring.
Readingtest er ikke et resultat av et eget forskningsprosjekt. Mye av inspirasjonen er fra det som i USA kalles for Maze Reading Assessment, som startet på 70-tallet og har utviklet seg over årene. Readingtest har lagt vekt på at kartleggingen skal gjøres av norske elever, og at elevene får flere muligheter til å vise hva de får til. Readingtest anbefaler også å legge mest vekt på elevenes utvikling. Leseferdigheter kommer i rykk og napp, men etter noen kartlegginger bør en kunne se retningen klassen og enkeltelever har. Ikke stress! Den enkleste indikatoren å følge med på er ordkjedetesten. Her bør det være fremgang helt til våren 10. trinn, også hos de flinkeste. Mer om dette kan en lese om i lærerveiledninga.
Snakk sammen!
Selv om norsk og engelsk er hvert sitt fag, er det de samme leseferdigheter som skal øves inn. Lærere bør samarbeider mer. Det er ikke uvanlig at der skalapoeng gjør et hopp i engelsk, følger norsk etter. Lesevansker i ett språk gjelder nødvendigvis ikke et annet språk i like stor grad. Nasjonalt ligger engelsk pr. i dag 2 skalapoeng over norsk på 5. trinn og 1 skalapoeng over norsk på 8. trinn.
Ta kontakt hvis det skulle være noen spørsmål ut over dette.