Nasjonale prøver i engelsk handler også om å kunne lese ukjent tekst, uten hjelp av en voksen. Beste måte å sjekke leseforståelse vil alltid være 1 til 1 på et grupperom, men det tar mye tid. Et mer praktisk alternativ er klasse-kartlegging. Det er fort gjort og gir et bilde av klassens muligheter og utfordringer.
Uansett trinn, gir første kartlegging et startbilde og kartleggingene videre info om retning klassen og enkeltelever har. Gjøres det små grep i ordinær undervisning, kan en senere sjekke hvor nyttig grepene var. Hvis en kan se hvem som har som har hatt fremgang, ser en også hvem som ikke har hatt det.
Readingtest består av 38 leseprøver. Nedenfor er det eksempel fra alle, med anbefaling når de bør brukes. Legg merke til at trinn ikke er nevnt på forsiden. En lærer står dermed fritt til å gjøre egne vurderinger. Er det derimot ønske om å se hvordan klassen ligger an med tanke på et nasjonalt snitt, bør en støtte seg til de anbefalte trinn-leseprøvene.
Leseprøvene på 1. og 2. trinn gjennomføres uten tid, men fra 3. trinn er alle på 10 minutter. Så lenge elever blir ferdig med en trinn-leseprøve innen 10 minutter, er lesehastigheten grei. Men… for hver feil i leseforståelsen svekkes troverdigheten til lesehastigheten. Lærerveiledning sier mer om hvordan resultater fra leseprøver kan vurderes og følges opp.